Werken in de ouderenzorg
Leestijd: 5 minuten
Terug naar overzicht

Roostergaten vullen zonder moeite: een inkijkje in ons plansysteem

Kampt jouw zorginstelling met een hoog verzuim of verloop? Heb je daardoor regelmatig moeite om alle roosters rond te maken? Voelt het alsof je het ene gat met het andere vult en lukt het maar niet om hier écht vat op te krijgen? Ons plansysteem biedt uitkomst. In deze blog geven we je graag een inkijkje in dit systeem: hoe het precies werkt, wat de voordelen ervan zijn en hoe het ervoor zorgt dat wij jou als klant—zelfs op het allerlaatste moment—van kundige zorgprofessionals kunnen voorzien.

 

CARO in een notendop

Ons plansysteem CARO is in eerste instantie ontwikkeld voor onze zusterorganisatie Careflex en vervolgens aangepast om het ook voor ons zorgveld, de ouderenzorg, werkbaar te maken. In dit systeem kun jij als zorginstelling diensten aan ons doorgeven die je intern niet gevuld krijgt. Onze planners gaan dan aan de slag om geschikte Medical-zorgprofessionals te vinden die de dienst kunnen draaien. Via het systeem is dit direct inzichtelijk voor jou, de planner én de zorgprofessional. Fijn, handig en duidelijk.

 

 

Efficiënt plannen: hoe doen we dat?

Jij dient jouw aanvraag en voorkeuren in

In de praktijk ziet dat er zo uit: jij logt in op het systeem en dient een aanvraag in voor het vullen van een of meerdere dienst(en). Per dienst geef je de datum en tijd aan en kun je eventuele bijzonderheden vermelden. Misschien gaat het om een cliënt met een amputatie, van wie de stomp gezwachteld moet worden. Dat is een bijzondere handeling waarmee niet elke zorgprofessional veel ervaring heeft. Onze planners kunnen dit in gedachten houden wanneer zij medewerkers gaan benaderen. Tot slot kun je aangeven of je voorkeur hebt voor een bepaalde Medical- medewerker. Mogelijk heb je al rechtstreeks met die medewerker afgesproken dat hij of zij de dienst gaat draaien, of hebben jullie al een eerdere fijne samenwerking achter de rug. Ook daar kunnen onze planners dan rekening mee houden.

Wij vinden de beste match

Onze planners krijgen een melding van je aanvraag en gaan aan de slag om een passende medewerker te vinden voor elke dienst. Hierbij kijken ze natuurlijk naar de beschikbaarheid, maar ook naar het niveau en de kundigheid van de Medical-zorgprofessional. Vervolgens benaderen ze de meest geschikte zorgprofessional met de vraag of hij of zij de dienst kan en wil draaien. Wil de desbetreffende Medical-professional de diensttijd wijzigen? Dan kan hij of zij daar een aanvraag voor indienen, die eerst door jou goedgekeurd moet worden.

 

Jij bent altijd up-to-date

Heeft de zorgprofessional de dienst geaccepteerd? Dan zetten de planners de dienst in het rooster en markeren ze die als ingevuld. Per klant maakt het systeem een overzicht van het aantal diensten dat is ingevuld, inclusief de datum, tijd en medewerker. Met één druk op de knop sturen de planners dit via een automatische e-mail aan je door. Zo weet je precies wat je kunt verwachten en weet je zeker dat al jouw diensten vakkundig gedraaid worden. Zodra het overzicht door jou geaccordeerd is, zetten wij de facturatie in gang.

 

Waarom CARO? De voordelen

Overzichtelijk, snel & effectief

Het grootste voordeel van ons plansysteem? De overzichtelijkheid die het biedt. In één scherm kunnen onze planners de status van alle aanvragen zien:

  • Welke diensten zojuist zijn aangevraagd en nog openstaan.
  • Welke diensten “pending” zijn: aangeboden aan medewerkers, maar nog niet gevuld zijn.
  • Welke diensten gevuld zijn.

Dit maakt het makkelijker om de diensten snel en effectief te vullen. De openstaande diensten laten zien waar onze planners nog werk te verzetten hebben, maar geven ook inzicht in wanneer jouw zorginstelling meestal piekmomenten heeft en extra hulp zoekt. Voor veel zorginstellingen is dit in het weekend. Ook daar kunnen onze planners dan alvast op anticiperen.

Lastminute aanvraag? Geen probleem!

Verder geeft het systeem snel inzicht in de beschikbaarheid van onze Medical-collega’s. Daardoor kunnen we je zelfs bij lastminute aanvragen uit de brand helpen. Bijvoorbeeld wanneer een van je medewerkers ziek is en je plotseling een openstaande nachtdienst voor diezelfde avond hebt.

Zodra wij je aanvraag ontvangen, gaan we direct aan de slag met het benaderen van geschikte Medical-zorgprofessionals. Onze nieuwe CARO-app maakt dit proces nog makkelijker en sneller: zodra wij medewerkers vragen of ze een bepaalde dienst willen draaien, ontvangen ze daar direct een pushmelding van op hun telefoon. Met één druk op de knop kunnen ze de dienst accepteren—zelfs als ze midden in de supermarkt staan. Lekker snel schakelen, dus. Bovendien weten onze Medical-medewerkers dat de zorg altijd doordraait en dat ziekte niet te plannen is; er staat dus altijd iemand klaar die kan bijspringen. Zo hoef jij je niet in bochten te wringen om het ene gat met het andere te vullen.

Een 100% goede match

Een ander groot voordeel van CARO is dat het ons in staat stelt om jou te voorzien van de meest passende zorgprofessionals. Natuurlijk hebben alle medewerkers de vaardigheden op zak die nodig zijn om het werk goed te kunnen doen, maar daarbij heeft ieder ook zijn of haar specialiteiten. Zoek je bijvoorbeeld een zorgprofessional om bij te springen op een groep waar veel agressie is? Dan zoeken wij naar een ervaren medewerker die stevig in zijn of haar schoenen staat.

Ook hier helpt het systeem ons bij: per medewerker kunnen we namelijk notities toevoegen, relevante competenties bekijken en behaalde certificaten inzien. Waar is hij of zij bijzonder goed in? Voor welk type werk of doelgroep heeft hij of zij een voorkeur? Zo weten wij in één oogopslag of de medewerker die we selecteren een 100% goede match is met jouw dienst, waardoor jij verzekerd bent van kwaliteit.

 

Minder communicatie nodig

En niet te vergeten: CARO neemt een heleboel overbodige communicatie weg. De tijd van over en weer mailen en bellen ligt achter ons: we werken nu allemaal op dezelfde plek. Dat scheelt tijd, voor jou én ons. Zo kunnen onze planners een stuk sneller aan de slag met het invullen van de diensten.

We blijven continu bezig om ons plansysteem verder te verbeteren en nóg gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Komen we een bug tegen of merken we dat iets niet lekker werkt? Dan bespreken we dat in ons wekelijkse overleg en pakken we het direct op.

Blijf je toch liever werken vanuit je eigen vertrouwde plansysteem? Dan kun je dat nu aan ons systeem koppelen via een API. De systemen “praten” dan met elkaar, waardoor jij kunt zien wat wij in ons systeem aanpassen. Zo blijft je planning continu inzichtelijk.

 

Waarborg jouw zorgkwaliteit en -continuïteit met Medical

Wil je meer weten over ons plansysteem? Of ben je benieuwd hoe je met ons kunt samenwerken, zodat ook jij je niet meer druk hoeft te maken om roostergaten? We staan voor je klaar om je te helpen de zorgkwaliteit en -continuïteit in jouw instelling te waarborgen.

Ontdek meer op onze pagina voor werkgevers of neem contact met ons op. We maken graag kennis met je!

Meer over samenwerken met MedicalNeem contact op

Terug naar overzicht